Alles over honing

De Hasselter Bloemenhoning van Imkerij Erik wordt direct vanuit de bijenkast uit de raten geslingerd, gezeefd en in potten gedaan. Er wordt niets aan toegevoegd, dus PUUR NATUUR!

Wat is honing?
Honing wordt door de honingbij gemaakt van nectar uit bloemen. Nectar is een zoet plantensap, bedoeld om insecten naar de bloem te lokken. De bij zorgt door haar bezoek aan verschillende bloemen voor bestuiving, waardoor de bloem zaden en vruchten kan vormen. Nectar wordt door de bijen ‘veredeld’ tot het natuurproduct honing.

Enzymen van de bij zetten nectar om in enkelvoudige suikers. Vervolgens dikken de bijen de oplossing in tot honing. Honing bevat dus natuurlijke suikers, maar daarnaast ook allerlei stoffen die van nature in plantensappen zitten, zoals vitaminen en mineralen. Die plantenstoffen bepalen de smaak. Ook bevat honing enzymen en verschillende soorten stuifmeel (ongeveer 30 mg per kg honing). 

Eén potje honing, een hoop werk!
Om 1 eetlepel honing te verzamelen moet een bij zo'n 4.000 bloemen bezoeken. Dat doet ze in een straal van 3 km rond de bijenkast. Een bij kan vliegen met een snelheid van 40 km per uur. Voor het verzamelen van 1 kg honing moet een totale afstand van ongeveer 50.000 km worden gevlogen. Dat is bijna de wereld rond!

Hieronder een filmpje van de productie van honing door bijen. Nectar wordt verzameld en meegenomen naar de bijenkast. De bijen slaan de nectar op in de cellen van de raten en voegen eigen enzymen toe. Vervolgens wordt de honing ingedikt door ventilerende bijen. Zodra het vochtgehalte voldoende laag is, is de honing klaar en wordt de cel verzegeld met een laagje bijenwas.