Hoe wordt honing gewonnen?

Bij Imkerij Erik wordt de honing geheel handmatig en op ambachtelijke wijze gewonnen. Bij een goed voorjaar kan eind mei/begin juni de eerste honing uit de kasten worden gehaald. Bij een goede zomer kan in augustus nogmaals worden geoogst.

De honingoogst begint door de raten die vol met rijpe honing zitten uit de bijenkast te halen. De imker moet zichzelf daarbij beschermen, want de bijen zijn hier uiteraard niet blij mee! Ze krijgen er in augustus voldoende suikerwater voor terug, maar dat weten ze natuurlijk niet. Het is belangrijk om de raten bij-vrij mee te krijgen, anders hebben we later bijen in de keuken.

De raten worden in de keuken handmatig ontzegeld. Met een speciale ontzegelvork worden de wasdekseltjes verwijderd, zodat de honing uit de cellen kan. De volgende stap is het slingeren van de raten. De raten worden in de honingslinger geplaatst. Door te draaien worden de raten hard in het rond geslingerd. De centrifugale kracht zorgt ervoor dat de honing uit de cellen geslingerd wordt. Dit moet niet te hard gaan, want dat gaat de raat kapot.

De honing loopt langs de wand van de honingslinger naar beneden. Daar zit een kraan, waaronder een emmer staat met een dubbele zeef. Als de kraan wordt geopend, loopt de honing eerst door een grove en daarna door een zeer fijne zeef. Wasresten worden er op deze manier uit gezeefd.

De honing blijft daarna een dag of 3 in een emmer met deksel staan. Op de honing ontstaat een schuimlaagje, bestaande uit fijne wasdeeltjes en luchtbellen. Deze schuimlaag wordt dagelijks verwijderd, waarna de honing geroerd wordt. Het schuim is overigens gewoon eetbaar, maar staat niet zo fraai als je een potje open draait.

Na enkele dagen gaat de honing van de emmers in een aftapvat met kraan. Van daaruit wordt de honing in een potje getapt. Deksel erop, etiket erop en klaar is de Hasselter Bloemenhoning!

Hieronder een filmpje: "Honing winnen in één minuut"